Twingly statistik

torsdag 22 februari 2007

Att något så lätt som snö slår så hårt

Jag hade en helvetesvandring hem från jobbet till min övernattningslägenhet i natt. Snön hade fallit hela dagen, snö som såg så lätt och fin ut, inget direkt ymnigt snöande med stora flingor.
Men i kombination med en djävulsk, ihållande blåst hade den packats ihop i drivor och den fykte fram och tillbaka. Jag hade behövt ett par snöskor, sådana där som de alltid har i Kalle Anka när de är i någon snöig trakt.
Till slut kom jag i alla fall till lägenheten, helt slut, som om jag vore den ende överlevande från någon nordpolsexpedition.
Dagen efter såg jag sällsamma syner utanför fönstret: först åkte en skidåkare förbi på väg in mot stan. Strax därefter åkte en bandvagn med släp åt andra hållet, ut från stan.
Vintern har verkligen kopplat greppet på södra Sverige nu.

Jah Hollis

Inga kommentarer: