Twingly statistik

söndag 4 februari 2007

Så börjar en ny dag i Jah Hollis liv

Rubriken är något slags försök att travestera En dag i Ivan Denisovitj liv av Alexander Solsjenitsyn. Jag har faktiskt inte läst den, men jag har sett filmen och den gjorde ett starkt intryck på mig.
I övrigt finns det inga som helst likheter mellan Ivan Denisovitj liv och mitt. Eller gör det det? Jag menar om man bortser från det faktum att jag inte sitter i fångläger i Sibirien.
Alla männsikors liv har väl i alla fall någon slags gemensam nämnare, hur bra eller dåligt det upplevs som. Tänk att man kan vara så filosofisk så kort efter att man vaknat upp.
Det ser ut att vara ännu en fin dag i Malmö. Solen lyser och det verkar för en gångs skull (OK det var så i går också) inte blåsa halv storm.
Det enda som hittills förmörkat känslan av att det kan bli en på flera sätt bra dag är dessa idioter som står här nere på gatan och tutar med sina bilar.
Sådana som inte orkar lyfta sina sega arslen ur bilsätet och gå och trycka på en porttelefon. Det är en mänsklig rättighet att slippa att störas av sådana egoister.
Själva skulle de stängas in i ett rum och utsättas för ljud från signalhorn några timmar. Sedan vore det kanske inte så kul att tuta igen.
Nej, nu ska även kroppen ha sitt.

Jah Hollis

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad ska du göra av denna dag?

Jah Hollis sa...

Sitta inne och blogga tills ögonen blöder. Nej, jag har alltid stora planer för alla dagar: skriva romaner, skriva symfonier, rockoperor, frälsa mänskligheten. I dag ska jag i alla fall försöka ta mig ut i det fina vädret. Det bör kunna bli verklighet eftersom jag har ett par ärenden att uträtta.