Twingly statistik

fredag 29 juni 2007

Bättre med egen bil än kollektivtrafiken?

En liten handskriven lapp låg innanför min dörr när jag steg upp i dag. Min bostadsrättsförenings styrelse meddelar att jag hamnat överst på listan för att få hyra en av de eftertraktade parkeringsplatserna vi har.
Det är knappt att jag kom ihåg att jag satt upp mig på väntelistan, och inte hade jag trott att jag skulle bli erbjuden en plats efter bara ett par års väntan (jo dom är eftertraktade).
Men nu måste jag bestämma om jag vill ha platsen, vilket också innebär att jag måste ändra min livsstil en aning om jag ska tacka ja. Jag äger ju inte någon bil, utan kombinerar kollektivtrafik med en övernattningslägenhet för att kunna jobba.
Den kombinationen är inte någon bra lösning av två skäl:
1. Det går helt enkelt inga tåg från stan där jag jobbar till stan där jag bor vid den tiden på natten då jag slutar.
2. Reglerna för att kunna dra av kostnader för dubbelt boende är så mossiga att man undrar om våra politiker har en susning om vad som hänt på arbetsmarknaden de senaste 10-15 åren (de diskriminerar dessutom grovt den som är "ensamstående").
Därtill drabbas jag allt oftare av lappsjuka de arbetsperioder jag måste övernatta i min lilla andralägenhet.
Jag är ingen vän av att sitta och dra fram och tillbaka dryga fem mil i i bil varje riktning varje dag jag jobbar (jag har gjort det förr under flera år) men nu verkar det som om jag måste skaffa mig en kärra.
Jag kommer faktiskt att tjäna på det rent ekonomiskt i längden och med p-platsen slipper jag problemet att varje natt försöka hitta ett vettigt ställe att ställa denna kärra på.

Jah Hollis

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Nu behöver du kanske inte just en SÅN kärra. Jag vet att en "blågrå Volvo 210 av 1964 års modell, skattefri och besiktigad till juli 08" är till salu för 25 000 kronor.

Kolla in på utsikt från nedre botten. Det kanske kan vara nåt?

Jah Hollis sa...

Det låter som en veteranbil.
Jag ska kolla den också.

Anonym sa...

Din röda Alfa Romeo gillade jag.
Köp en till.

Jah Hollis sa...

Den var fin, men väldigt dyr att hålla i trim. Och dom är nog svåra att få tag i nu.
Dom nya varianterna är inte lika snygga, och kostar väl multum.