Twingly statistik

torsdag 14 juni 2007

Har vi en Hendrix-revival på gång nu?

Intresset för gitarristen (och sångaren och kompositören) Jimi Hendrix tycks inte dö ut, fastän det snart är 40 år sedan han han själv dog efter ett olycksaligt intag av alkohol och sömntabletter.
Det var ingen vacker död för en så stilig man och mäktig musiker: han kvävdes i sömnen av sina egna spyor.
Naturligtvis finns det också diverse historier och mer eller mindre märkliga teorier om Hendrix död i London den 18 september 1970.
Hendrix har kastat en lång skugga över gitarrocken och jazzen sedan dess.
Jag har hört unga killar, inte födda när han dog, svära på att det aldrig funnits någon större gitarrist.
Och nu undrar jag om det är dags för ännu en Jimi-revival. Det är inte mycket jag bygger min teori på; men inom ett par dagar nu har jag sett två yngre förmågor iklädda Hendrix-t-shirts. En av dem en arbetskamrat.
Det är lite Che Guevara-vibrationer över det hela.
Jimi Hendrix har blivit en symbol.
Förhoppningsvis upptäcker de som hittat symbolen Hendrix till hans musik också.

Jah Hollis

Inga kommentarer: