Twingly statistik

fredag 22 juni 2007

Ännu en välsmakande whisky: Talisker

Den gode BT är hemma igen efter ännu en sejour på havet. Återvände härom morgonen efter en lång och utdragen väntan på att vårt kära SAS skulle föra honom till Köpenhamn från Heathrow.
Det goda med den långa väntan på det alltmer försenade planet var, att han fick tid att provsmaka utbudet hos en whiskyförsäljare på flygplatsen. Han fastnade så småningom för en Talisker, vilket visade sig vara ett utmärkt val.
Minns jag nu inte helt fel, testade jag den vid whiskymässan i Malmö förra hösten.
Och i går, i BT:s åskvarma (men luftkonditionerade) lägenhet gjorde vi en grundligare test av innehållet i buteljen han hade med hem. Talisker kommer från den skotska ön Skye, också känd för att Drambuie kommer därifrån, och har den där karaktäristiska salta, tångaktiga rökigheten som whisky från den skotska västkusten har.
Inte så påtaglig som i Laphroaig eller Bowmore, men väldigt tydlig.
Och jag har faktiskt varit på Skye en gång för länge sedan, men det är en helt annan historia som jag kanske får berätta vid annat tillfälle.
Dock mindes jag Skye-besöket när jag smakade Talisker och jag fick en viss längtan tillbaka till den skotska västkusten

Jah Hollis

8 kommentarer:

Ankan sa...

Talisker. Bra val. Tycker mycket om den. Gillar den där sältan som inte finns i så många andra whiskys.

Thomas O. sa...

Bra val! Talisker är en av mina favoriter - och jag har varit på destilleriet.

Jah Hollis sa...

Då är vi i alla fall tre som uppskattar den (fyra med min polare som bjöd).
Skulle gärna ta en tur till Skye igen.

Anonym sa...

Har inte smakat Talisker, men jag sitter här med en Jack Daniels framför mig. Inte det bästa alterntivet kanske, men en klassiker, av olika anledningar.

Jah Hollis sa...

Det är något visst med en Jack Daniels också. Det händer att jag köper en pava och har hemma.
Early Times och Wild Turkey är också ett par godingar från den amerikanska whiskeymarknaden.

Ankan sa...

Xmas: Dags att du smakar en riktig whisky då...
; )

Anonym sa...

Jodå, ankan, jag har smakat en hel del "riktig" whiskey också. Favoriterna är Jameson och Tullamore Dew, men ibland är det intressant att utforska "hemmamarkanaden" också (jag bor i USA).

Ankan sa...

X: Ahh, taget. Har du prövat Bushmills 16y? Den bästa irländaren. Om jag får bestämma.