Twingly statistik

onsdag 20 juni 2007

Toots måste vara Kingstons JB

Som jag kanske nämnt var det en utmärkt cd med senaste numret av husorganet Mojo. Sun is shining är samlingsnamnet, 15 spår varav en stor del är riktiga reggaeklassiker.
Plattan kickstartar med Toots & The Maytals Funky Kingston från skivan som visade att Toots Hibbert utan tvekan var, och är, Kingstons svar på James Brown.
Toots "huh-ar" i klass med Gudfadern själv och bandet bakom honom kokar som en jamaicansk version av The Famous Flames.
Och jag har flera Toots & The Maytals-plattor kvar i mina vinylbackar. Måste se till att fixa den där vinylspelaren nu.
Toots lär för övrigt vara den som myntade uttrycket reggae med låten Do the Reggay som kom 1968. Mannen håller i gång ännu och ska enligt den senaste turnéplanen komma till Brittiska öarna i juli.

Jah Hollis

1 kommentar:

Sånger från nedre botten sa...

Har du inte gjort det än!?! Själv har jag köpt en ny Marantzstärkare och väntar på att ett par KEF-högtalare ska komma upp från Tyskland. Sen kommer jag förmodligen att bli vräkt.

Toots och hela Maytals var/är grymma. Kan tänka mig att de, liksom the JB:s, kan få sakerna att gunga forfarande.