Twingly statistik

tisdag 3 juli 2007

Kanske bäst att bli vegetarian i alla fall

Den där diskussionen om vegetarianer versus köttätare har man ju erfarenhet av sedan många, många år tillbaka. På det gröna 70-talet kunde diskussionerna vara nog så heta, det var inte långt ifrån att smockan hängde i luften då och då.
Att sedan dessa diskussioner många gånger fick bränsle genom öl och brännvin och en och annan pinne jazztobak störde inte vegetarianernas renhetsivran. De produkterna kom ju också från växtriket.
Själv lyckades jag aldrig bli vegetarian på heltid, även om jag försökte, kanske av slöhet, kanske för att jag gillade kött.
En och annan av de renhetsivrande vegetarianerna blev väl också köttätare med tiden.
Men nya generationer tar över när de gamla faller ifrån i sin tro.
Utan ha någon statistik att falla tillbaka på tycker jag mig märkt att många yngre i dag käkar vegetariskt.
Nu kanske man ska ansluta sig till dom illa kvickt, sedan man hört varningarna om den där bakterien som kan döda oss och som visst trivs i kött.
Jag åt faktiskt nudlar med egenkomponerad grönsaksröra till som middag i kväll. Det mina vänner, var mest av lathet (jag orkade inte gå ut och handla), men det var väldigt gott.
Det gav mersmak.

Jah Hollis

4 kommentarer:

Ankan sa...

Visst är vegetarisk mat god. Men det är kötträtter också. Och skulle vi bry oss i alla dessa undersökningar, om vad som är farligt eller inte, skulle vi bli sondmatade i ett syretält. Ett liv utan kött (tänk dig bangers & mash!) vore som ett liv utan alkohol. Meningslöst.

Anonym sa...

Kött är gott. På mitt sängbord ligger för tillfället Anthony Bourdains Franska kokbok - det är inte utan att man känner sig som Dagobert när man har det som sänglitteratur... Monsieur Bourdain är väl inte nyansernas mästare när det kommer till att uttrycka sig, men mellan jargong, svordomar och allmän tuffhet säger han en del klokheter. En som jag tagit fasta på är att man inte ska begränsa sig när det gäller njutning och mat. Varför försaka något som är så gott??? Han passar i sammanhanget på att idiotförklara vegetarianer. Jag är lite mer diplomatisk. Kött är gott.

Anonym sa...

Aja kött ska ändå med fördel inte ätas rått så jag antar att jag fortsätter elda på min mat och hoppas att jag mot förmodan klarar mig.......
trots cancerrisken med grillat kött förstås. Grillar gör jag ute i solen för att ytterligare pusha min otur, ozonhål och hudcancer till trots. Avslutar med en påse chips fulla med livsfarliga akrylamider enbart för att få lite spänning i mitt annars så trista liv.....

Jah Hollis sa...

A: Jag vet, du är allätare. ;-) Och visst, mat och dryck är viktiga för välbefinnandet.

CJ: Jo, jag är ju köttätare, men man vill ju inte offra livet för den sakens skull (det ska andra göra).
Jag minns en kille i Wales för många år sedan som förklarade varför han var vegetarian med orden: I got no right to kill that fuckin´cow! (sagt med walesisk dialekt).

Ano: Jag vill nog ha lite färg på köttet också (och inte bara blod), så jag har svårt för till exempel råbiff som en råbiffentusiast fick mig att föräta mig på en gång.