Twingly statistik

lördag 28 juli 2007

Rädda en fjäril, mosa en tvestjärt...

Det är skillnad på småkryp och småkryp, den saken är klar. I dag när jag lämnade min övernattningslägenhet här i stan såg jag en fjäril som satt i ett fönster i trappuppgången och verkade längta efter att få komma ut i luften och solskenet (jo, det var sol en stund i dag).
Jag vet inte vilken sorts fjäril det var, men kanske någon av dessa. Hur som helst lirkade jag upp fönstret och blåste några gånger, försiktigt, på fjärilen.
Och den hittade ut och fladdrade iväg och jag kände nästan att jag hade gjort dagens goda gärning.
Men samma sak hade jag nog inte gjort för en tvestjärt. Jag dödade faktiskt ett par sådana vid mitt Stockholmsbesök förra veckan.
Det är skillnad på insekter och insekter, den saken är klar.

Jah Hollis

Inga kommentarer: