Twingly statistik

lördag 13 oktober 2007

Tre Sopranos på raken en ren befrielse


På grund av jobb och ett styck konsertbesök har jag halkat efter i den sista omgången av tv-seriernas tv-serie Sopranos som nu går in på sluttampen även här i Sverige. De första fyra avsnitten kunde jag se direkt på burken, men sedan fick jag ta hjälp från den gode BV (The Slow Blogger) för att hänga med.
Han har haft vänligheten att bränna ner de avsnitt jag inte kunnat se på en dvd, och efter en rätt miserabel fredag, med håglöst hängande framför datorn och tvättande tog jag mig samman.
Strax före tio på kvällen var jag, laddad med en kyckling med curry från restaurang Kina och tre Sopranosavsnitt hemma i BT:s lägenhet och bänkade mig framför hans praktfulla platt-tv.
Jag såg de två första i närmast obruten följd och tog sedan en kortare paus innan jag insåg att jag inte kunde bryta där. Jag såg även det tredje avsnittet och jag kunde ta mig tusan ha sett mer om det bara funnits.
Det är en ren befrielse att slippa tänka på allt vardagstjafs som tränger på just nu, och att få glida in i denna suveräna tv-serie med dess väv av alla aspekter på mänskligt beteende.
En form av verklighetsflykt, kanske det.
Men när det är drama och skådespeleri på den här nivån är det en ren befrielse.
Till och med musiken ligger på en egen nivå, och i ett av avsnitten jag såg i går rullade eftertexterna till Calexicos låt Minas de Cobre (For Better Metal).
Det är klass det!
Enda skönhetfläcken var, att SVT:s textmaskin hade rasat i början av det tredje avsnittet jag såg. Men det ska visas i repris, med fungerande text, i kväll (lördag) vid midnatt.
Och i morgon kväll går det näst sista avsnittet.
Slutet är nära.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Ankan sa...

Jag har sett de senaste avsnitten sen jag blev mambo. Bara 5½ säsonger att ta igen...

Jah Hollis sa...

Finns på dvd. Rubbet.
Jag funderar själv på att se om alltihop från början, så bra är det.

Ankan sa...

Jag funderar på att köpa den till jul, eller nåt. Boxen. Med alla säsonger. Borde komma då.

Jah Hollis sa...

Mycket tänkbart att den kommer då.
Jag har köpt lite undan för undan, när man sänkt priset på dom, de första säsongerna. Har kostat 299 kronor styck.

Spectatia sa...

Hittade hit från "A vadå"-bloggen, och måste bara få uttrycka min glädje över att hitta Sopranos-fans. :-) Tre på raken, ja det har man kört några gånger, och nu när det tar slut på allvar är det väl bara helt enkelt att sätta sig och ta det hela från början igen.

(Jag har postat en sista hyllning till Sopranos på min blogg idag.)