Twingly statistik

onsdag 2 januari 2008

Vilka trista liv de måste leva

Då och då får man läsa om gravar som vandaliserats på någon av landets alla kyrkogårdar, och folk blir, med rätta, alltid lika upprörda var gång det händer.
Och nu har det hänt igen. På en kyrkogård i Helsingborg har någon i nyårshelgen förstört runt 40 gravar genom att vräka omkull och bryta sönder gravstenar.
Bland de drabbade gravarna finns författaren Birger Sjöbergs.
Nu finns det väl ingen anledning att misstänka att vandaliseringen hade någon ideologisk spets riktad mot Birger Sjöberg och hans konst. De som sysslar med sådan här nattlig verksamhet vet nog inte vem Birger Sjöberg var.
Nej, jag har en känsla av att man lever ett riktigt torftigt och glädjelöst liv om man som höjdpunkt på nyåret springer in på en kyrkogård och välter en massa gravstenar. Det är nästan så man tycker synd om de här stackarna som har så låga krav när det gäller att roa sig.
Själv ska jag strax gå på årets första quiz på stamhaket Pickwick.
Det, däremot, är väldigt roligt.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Frukostflingan sa...

Visst är det väldigt trist när vandalerna ställer till det och enligt mig skulle de ha ordentligt med spö!

Låter trevligt med quiz, vad nu det är för något, förklara för mig är du snäll!

Frukostflingan sa...

Glömde visst att säga God fortsättning på det nya året!

Jah Hollis sa...

Tack!
Jo, innerst inne tänker man väl så om de här vandalerna. De verkar ju oförmögna att fatta hur illa de faktiskt gör folk med detta beteende.

Quiz är kort och gott frågesport på engelska. Varje onsdag är det Pub Quiz på mitt stamställe Pickwick Pub i Malmö.
Någon av (den till största delen engelskspråkiga) personalen är då quizmaster eller quizmistress och har 24 frågor i alla tänkbara ämnen (det kallas General knowledge quiz) som man ska besvara, på engelska, genom att skriva ner svaren på ett svarsformulär.

Man kan tävla ensam eller i lag. Man får i princip vara hur många som helst i ett lag, men idealiskt är man nog fyra till sex deltagare.
Sedan byter man formulären och går igenom alla svaren och rättar åt varandra.
Högsta poängen ger en vinst i form av fondue för fyra personer på den klassiska fonduerestaurangen Elysée.

En gång om året är det final där de lag som vunnit flest deltävlingar under året är med.
Mycket trevlig tävlingsform, där dopning i form av ölintag uppmuntras.
Jag vet att det finns ett liknande quiz på Tudor Arms i Stockholm.
Jag kan berätta mer om det här ämnet om du vill veta mer.

Frukostflingan sa...

Tackar för all ny kunskap och då får jag väl bege mig till Tudor Arms för att titta och lära...

quiz borde ju faktiskt finnas med i krogordboken och då gäller det att få ner en kort beskrivning... får du till en sån ska jag med glädje skicka dig nuvarande bok!

Jah Hollis sa...

Det finns säkert flera pubar i Stockholm som har någon form av quiz. Här i Malmö finns det i alla fall ett par stycken till som uppfyller kriterierna för vad jag kallar ett Pub Quiz (här ska det särskrivas eftersom det ju är engelska, fast man kan väl skriva pubquiz också).
Jag ska göra ett försök att sammanfatta de kriterierna kort.
Kanske ska mejla dom till dig?
Och lyckas jag, skulle jag inte tacka nej till en bok.

Jag såg att Tudor Arms, som tydligen har quiz på måndagarna, har haft uppehåll under helgerna nu.