Twingly statistik

lördag 2 februari 2008

Är den här anti-piratreklamen på riktigt?


Debatten om den fria fildelningens vara eller icke vara rasar vidare och nu handlar det närmast om en kommande rättegång i det som DN kallar Pirate Bay-härvan.
Varför det kallas en härva vet jag inte (det låter som en rubrikkliché man dragit till med), men några som ligger bakom fildelningssajten Pirate Bay är i alla fall formellt åtalade nu.
Jag är själv dåligt bevandrad i sakfrågan, men hela problematiken med fildelningen och upphovsrätten är ju intressant och jag överlåter som vanligt till dem som läst på att föra ordet i ämnet.
Men det är helt klart att det inte bara är här i Sverige vi diskuterar detta heta ämne. Fildelning och upphovsrättsfrågor tycks ha delat världen i två delar och det talas och propageras för och emot.
Än har jag inte sett någon tv-annonsering i ämnet här i Svedala (men jag ser ju knappast på tv längre). Men i andra länder förekommer den flitigt.
Och om den här ovan är på allvar eller på skoj är svårt att veta. Den finns i alla fall gratis att se på Youtube, precis som en mängd mer eller mindre roliga varianter på temat.
Och den här nedanför är definitivt på skoj, men med allvar bakom, som all god satir.



Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Har varit här en sväng och läst ikapp lite.

Jag tackar så mycket för kommentarer och hälsningar hos mig.

Idag skiner faktiskt solen, men det blåser ännu ganska mycket. Dock är det skönt att få ordentligt dagsljus.

Hoppas att du får en riktigt trevlig helg!

Jah Hollis sa...

Tack! Jo, här är det soligt och fint i dag med. Och jag har ett par saker att se fram emot under helgen. Ha det gott själv!

Lillebror sa...

Debatten om fildelning lämnar mig faktiskt helt oberörd. Det kan naturligtvis bero på att jag inget satsat i den potten utan sitter på läktaren. Med ursäkt för att jag upprepar mig så finns det ett amerikanskt "bon mot" som jag tycker passar in: what is yours is what you can hold on to.

http://jahhollis.blogspot.com/2007/03/bokbl-i-kpenhamn-med-vidrig-stank.html

Jah Hollis sa...

Jag anser mig själv fär dåligt informerad för att överhuvud taget lägga mig i debatten, utom med dessa små reflektioner över själva debattklimatet.
Däremot äger jag ett par skivor fulladdade med det som nu kategoriseras som olagligt nedladdade plattor.
Jag har fått dom av en god vän som hämningslöst hämtar i stort vad han vill, och det gör väl mig till någon sorts fildelningshälare, antar jag.

Sånger från nedre botten sa...

jag tror att hela antipiratgänget borde ta en tur till Kingston sen kan de snacka upphovsrätt.

Jah Hollis sa...

Kingston. Ja det kanske skulle ge lite nya infallsvinklar. Det verkar rätt körigt där, minst sagt:
www.jamaica-gleaner.com/
gleaner/20050519/ent/ent2.html

Anonym sa...

Jag fick ett inlägg i min blogg idag. En länk till ett band som har gjort en grej av att musiken ska vara helt gratis. Både som mp3 och wav.
Musiken är lite drömsk och verkligen skitbra! Gå in o lyssna:

www.myspace.com/magnacartacartel

/Malin