Twingly statistik

onsdag 26 mars 2008

Dick Erixon - knäppgök i den högre skolan?

Dick Erixon. Någon gång har jag slöläst lite på hans blogg, men jag kan inte påstå jag hittade något som givit mig en oemotståndlig lust att återvända till hans skriverier.
Men jag har förstått att det finns många som retar sig på hans åsikter och som anser att han har en rätt befängd syn på sin omvärld.
Ja, att han helt enkelt är en knäppgök i den högre skolan.
Nu föll det sig så att både Dick X:et och jag på våra respektive bloggar skrivit inlägg om händelsen med några gangstertyper som hotat en tv-journalist till livet i Göteborgsstadsdelen Bergsjön (fast jag kommenterade först en mycket kortfattad TT-version av det hela).
Och Dick lyckades faktiskt fånga mitt intresse med rubriken: "Får smaka på egen medicin: dödshotas i Sverige".
"Medicinen" i fråga måste väl då vara själva dödshotet.
Så jag undrar vilken journalist det är som gått ut och dödshotat någon och nu får "smaka på sin egen medicin".
Vore intressant att få svar på den frågan.
Och det är nog mer än en slump att jag fick en kommentar till mitt inlägg från någon som kallar sig Fröken Sverige och som inleder kommentaren med "Nu får media skörda det de själva sått i tiotals år".
Verkar som och Dick Erixon och Fröken Sverige (jag vägrar länka till den bloggen, leta upp den på egen risk) skulle kunna bli ett samspelt par.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,


2 kommentarer:

Anonym sa...

Läste DN och såg länken hit.

Jag tror att du mycket väl förstår vad bloggaren Erixon menar. Media har i decennier visat stor förståelse för våld, brottslighet och terrorism (åtminstone så länge man kunnat utpeka "kapitalismen", västvärlden, USA eller andra hatobjekt). När detta våld nu i allt högre grad drabbar Sverige så är det inte längre så roligt. De flesta svenskar tänker säkerligen som Erixon numera. Så i så fall har hela Sverige blivit "knäppt".

Jah Hollis sa...

Jamen, varför inte säga det rakt ut då. Det är väl inte samma sak som att påstå att en tv-fotograf som hotats till livet "fått smaka på sin egen medicin"? Vem vinner på sådana förvrängningar?
Och någon förklaring om att media visat "förståelse för våld, brottslighet och terrorism" köper du väl inte ens själv?
Det är ju rent snick-snack.
Märkligt sätt att argumentera också att dra "media" i allmänhet över en kam.
Men det är ju rätt typiskt då att högerextremister och rasister stämmer in i Dick Erixons "analys".