Twingly statistik

lördag 17 maj 2008

Och i dag firar vi den 17 maj världen över

Vi har tydligen numera en nationaldag här i Sverige också, även om jag inte tror att den direkt slagit igenom i folkdjupet som någon man går man ur huse för att fira.
Jag tror det är svårt för de flesta att ens påminna sig vilket datum det är.
Men det finns ju nationaldagar som blivit ett begrepp världen över, och jag syftar då inte på amerikanernas superpatriotiska firande av 4 juli, eller fransosernas 14 juli.
Nej, nationaldagarnas nationaldag måste ju vara den som infaller i dag, den 17 maj, alltså vårt kära grannland Norges nationaldag.
Den firas friskt världen över och den har blivit ett begrepp världigt många av oss är välbekanta med.
Så, grattis på nationaldagen, norska systrar och bröder!
Jag härstammar faktiskt själv från ert vackra land en bit tillbaka i tiden på min mor sida.
Tro det eller ej!

Jah Hollis

Uppdaterat 17 maj: Jodå, visst firade man traditionsenligt i Lund även i år.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även här i Luleå firas Norge. Men varför inte. Norrbottens län är ju landets enda, som har landgräns med två andra länder. Sveriges mest internationella län, alltså. ;)

Liz1e sa...

då får man ju säga grattis till dig också om än en dag för sent... - grattis jah!