Twingly statistik

onsdag 21 maj 2008

Vilka Pink Floyd är det som får priset?


Det är väl inte så att man sitter i spänd förväntan varje år och väntar på tillkännagivandet av vem som ska få Polarpriset. Snarare kom det väl som en liten överraskning att det var dags igen.
Om vinnaren i den klassiska kategorin, sopranen Renée Fleming, vet jag noll och intet.
Om vinnarna i den mer populärmusikorienterade kategorin, Pink Floyd, vet jag desto mer.
Frågan är väl bara vilket Pink Floyd det är som får Polarpriset.
Är det ur-Floyd med Syd Barrett, eller är det det Pink Floyd som gjorde Meddle, Dark Side of the Moon och The Wall? Eller är det det Pink Floyd som harvade på sedan Roger Waters lämnat bandet?
Det intressantaste kan väl bli att se vem som ska komma och hämta priset, eftersom det inte existerar något Pink Floyd just nu.
Ska de kvarvarande medlemmarna kunna sätta sig över alla motsättninarna som de gjorde på Live 8 och komma till Stockholm hela bandet, eller är inte priset lockande och prestigefyllt nog för det?
Lite delikat är det allt.
Vi får väl se så småningom.
Till och med Dylan kom till Stockholm för att hämta sitt pris när det begav sig.

Nu är det i alla fall onsdag, jag är ledig, och jag hade tre valmöjligheter:
• Quiz på Pickwick
• Champions League-final på burken mellan Manchester U och Chelsea
• Speedway på Malmö motorstadion där hemmalaget Gnistorna tar emot Njudungarna
Quiz och speedway var väl det som lockade mig allra mest, och en liten sms-runda avgjorde det hela.
Det blir quiz, med ett på papperet starkt lag.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tvivlar på att Polarpriset smäller särskilt högt ute i musikvärlden. Det är på något sätt bara ytterligare ett av alla dessa priser som delas ut för "lång och trogen tjänst". Ett slags andra klassens Hall of Fame liksom.

CeeJay sa...

Har du kommit över 100 000 unika nu? Fick en länk för att kolla bloggvärden. Din blogg är värderat till 197944 kronor. Vad det nu betyder. Min ligger på blygsamma 3514.
http://www.bloggvarde.se/

Jah Hollis sa...

Lasse: Jag tror att det lite grann kopplas ihop med Nobelpriset och det här med att vår kung delar ut det lockar nog lite med. Vad jag vet har ju de flesta som fått det kommit till Stockholm för att ta emot det. Men visst "lång och trogen tjänst" är väl själva idén med priset.
Så Arctic Monkeys kanske får vänta ett tag. :-)

Ceejay: Jodå, som jag förutspådde passerades 100 000-gränsen någon gång tidigt på onsdagen.
Hm, nästan 200 000 pix! Man kanske skulle slå till och sälja den och ta en riktig långsemester. :-)