Twingly statistik

torsdag 12 juni 2008

Ännu en skröna har gått ur tiden, enlig DN

Jag såg på DN:s webb att ännu en "legend" har dött. Jag är tjatig kanske, men jag fattar inte att det finns journalister på Sveriges största morgontidning som inte fått lära sig att göra skillnad på legend och legendar.
Som den begriper, som läser texten, var det faktiskt en existerande person som dött: den legendariske rallyföraren Ove "Påven" Andersson.
Tragiskt, men DN:s text (TT:s är det ju egentligen) lämnar mig dock inte svar på det jag undrar över mest: varför kallades han Påven?
I fotbolls-EM i går gick Portugal, tämligen planenligt tycker jag, som första lag till kvartsfinal efter att ha slagit Tjeckien. Där lär de nog får möta ett av de båda lag, Kroatien och Tyskland (visst, Polen är inte avhängda än) som möts i kväll i en förmodligen rätt tuff match.
I går förpassade dessutom turkarna värdnationen Scheweiz ut ur turneringen i en match som stundtals mest påminde om vattenpolo. Det regnade något djävulskt och bollar ploppade ner i vattenpölar och blev liggande när de skulle rullat vidare på en torr plan.
Men spelet måste fortgå, det ska mycket till innan man bryter en fotbollsmatch för vädrets skull.
Irland är inte med i årets EM-slutspel, men står i fokus i Europa i dag i alla fall.
Som enda medlemsland i EU har man folkomröstning om det så kallade Lissabonfördraget.
Utgången är oviss och jag skulle tro att det är en och annan inom EU-etablissemanget som är lite nervig i dag.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Liz1e sa...

enligt Wikipedia: Smeknamnet "Påven" fick Andersson tidigt av rallykollegerna eftersom han ofta tävlade med bilar av italienskt ursprung i början av sin karriär.
Men det har du alldeles säkert redan koll på, eller hur?:D

Jah Hollis sa...

Jag hann inte ta reda på det, men tack för hjälpen. Känns nästan lite långsökt att kalla honom Påven för att han körde italienskt. Jag hade under flera år en vacker Alfa Romeo, men ingen kallade mig Il Duce för det. :-)

Alla smutsiga detaljer sa...

http://www.ireland.com/newspaper/breaking/2008/0613/breaking1.htm
Nejsidan verkar vinna och jag får tillfälle att höja en bägare till tack.

Liz1e sa...

jah du (hegerforsare!) det hade väl varit det minsta för någon som har den goda smaken att köra en Alfa;)

Jah Hollis sa...

ASD: Jag följde utvecklingen på adressen du lämnade. Jag antar att du inte gillar EU. :-)
Men i dag gäller det EM. Det blir minst lika spännande tror jag.

L: Det var roligt, men så småningom ett dyrt nöje, att köra Alfa Romeo.

Anonym sa...

Jag var ihop med en Ove Andersson-1975- han kallades Påven också, men han hade en Suzuki *S*

Jah Hollis sa...

SoP: Då borde han ha kallats "Kjesaren" då kanske. :-)