Twingly statistik

fredag 4 juli 2008

Det händer saker som jag missar

Snart är mina tre veckors uppvärmnings-
semester till ände, utan att jag gjort så värst mycket konkret. Jag närde ju en viss förhoppning om att kunna komma tillrätta med vissa ordningsproblem här hemma, men det har det inte blivit mycket av.
Men visst, jag har varit hyfsat social och varit på fotbollskollande och födelsedagsfester och umgåtts lite mer ordentligt med gudbarnet.
Uppenbarligen har jag också till slut kommit in i någon slags bortkopplad semesterstämning, trots att jag tillbringat hela ledigheten här nere i södern - Skåne och lite Danmark.
Det gick mig nämligen helt förbi att det var FRA-demonstration i Malmö på torsdagen. Jag läste det först här, men då var det ju så dags. Då hade (demonstrations)tåget bokstavligen gått.
Ungefär samtidigt upptäckte jag att Malmö FF, efter att ha blivit utslaget ur Svenska cupen den gångna helgen, gjorde sitt återinträde i allsvenskan. När jag insåg att dom på torsdagkvällen spelade hemma mot Ljungskile hade en halvlek redan gått och det stod 1-1.
Jag fruktade det värsta, men MFF redde ut det hela och Ola Toivonen kunde peta in sitt andra mål för kvällen och säkra tre poäng till Malmö. Ett resultat i stil med det då Kalmar FF mosade Gefle hade ju känts roligare, men en seger är en seger.
Så var det ju quiz igen i onsdags (i konkurrens med Jimmy Cliff i Folkets park), med kvaravarade kvällsvärme så att vi kunde sitta ute och tävla.
Utan omskrivning var det ett så svårt quiz, det är bartender Eric som står för sådana, att till och med regerande mästarna klagade över "bloody book questions" (mycket litteraturfrågor).
Vi kände oss lite slagna på förhand, men hamnade på en hedrande delad tredjeplats. Hade jag sedan till punkt och pricka fått till betydelsen av den förkortning, AELTC, som förknippas med en aktuell sporthändelse (det har med den fräckt stulna bilden ovan att göra) hade vi varit en poäng från delad förstaplats.
Men vi nådde, som sagt inte ända fram.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

olaric sa...

Som sagt på annan plats, Jah, ett RSS-flöde från olaric.wordpress.com hade fixat det hela... :-)
Fast du kanske hade måstat känna till dess existens först, det är klart.
Dessutom händer det saker som jag missar också.
Ett missat blogginlägg är också ett blogginlägg. Det är missarna man minns.
Ja, man kan travestera på svenska kändisar i oändlighet.

Jah Hollis sa...

Jag brukar ju kolla på opassande.se där en viss Emma har koll på allt som gäller FRA och hon hade mycket riktigt också lite förhands om demonstrationen, men det kom med lite för kort varsel helt enkelt.

Bengavoice sa...

Utan att fuska gissade jag på All England Lawn Tennis Club. Och det var ju fel.

Jah Hollis sa...

BV: Nej men det är ju helt rätt. Jag anade att det hade med Wimbledon att göra och vi skrev All English Lawn Tennis Championship och det blev det inte poäng för, fast det var nära.
(Men egentligen ska det ju in "and Croquet" också om namnet ska vara riktigt, men det hade nog Eric uteslutit av någon anledning).
Det leder till två egna quizfrågor:
1. Vem gjorde låten Only Ladies Play Croquet?
2. På vilket skivomslag ses en ung flicka spela crocket med avhuggna människohuvuden?

Bengavoice sa...

Det fel jag avsåg var just "and Crocquet". Då kanske jag hade kunnat bidra med en liten pinne.
Så till din quiz. På A vet jag inte, och avstår från Wikipedia. Måste vara några putslustiga britter. Jag chansar på Bonzo Dog Band.
På B vet jag. Det måste vara Genesis. Men vad fasen heter skivan? Nursery Cryme, va?

Jah Hollis sa...

1. Ett band som Bee Gees fick för sig att lansera och som hette Tin Tin.
2. Jodå, gamla fina Genesis med Peter Gabriel: Nursery Cryme

Jo, jag börjar misstänka att vi kunde slagits om förstaplatsen om du varit med.