Twingly statistik

fredag 18 juli 2008

Mattias Klum - mannen utan utsläpp?

Naturfotografen och den engagerade miljökämpen Mattias Klum var värd för Sommar i P1 i dag och efter att ha hört honom fick jag lust att gå ut och bränna ner en regnskog.
Jag tror säkert att herr Klum är en mycket duktig fotograf och att hans engagemang för jordens miljö, speciellt då regnskogarna, är helt äkta.
Men varför låta så mästrande mot oss som lyssnade på programmet? Varför tala till oss som om vi vore en samling idioter som inte fattat ett smack av det här med miljöproblemen?
Mattias Klum gav bilden (hm, ingen ordvits där) av sig själv som en helyllekille som sysslar med fotografering av något slags filantropiska skäl. Men har jag förstått saken rätt driver han ett eget företag som jag kan tänka mig drar in en och annan krona.
Inget ont i det, men varför försöka framstå som någon slags idealist som befinner sig på någon högre moralisk nivå än vi andra som inte haft "förmånen att vara med eller vara där" som han gärna uttryckte det?
Och sedan undrar jag hur han tagit sig till alla de platser på jorden som han besökt om och om igen. Inte har han väl gått eller cyklat till sina fotouppdrag?
Det har väl blivit en och annan flygresa med därtill kopplade bidrag till utsläpp av koldioxid kan man tänka?
Det skulle faktiskt kunna vara så att Mattias Klum genom detta flygande (jag antar fortfarande bara att han flyger mycket) bidragit mycket mer till miljöförstöringen än jag, som inte flugit så mycket i mitt liv, har gjort.
Är det nu så, tycker jag inte han ska sitta i Sommar och mästra mig när det gäller engagemanget för vår miljö.
Å andra sidan har jag ju inte fått vara med om alla de fantastiskt, otroligt spännande och insiktsgivande upplevelser som Mattias Klum varit med om. :-P

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Men, är det inte ganska ofta just så här? Miljö-folket verkar vilja ha monopol på engagemanget och inget man gör är bra nog! Ganska avtändande faktiskt.

Jah Hollis sa...

Han satt och hackade på att folk inte engagerar sig tillräckligt utan att veta ett smack om vilket engagemang vi som lyssnade på honom har.
Så ville han inte att vi skulle sitta och säga att han var en "Bror Duktig" och så vidare utan göra något själva i stället.
Just så uppträder en Bror Duktig, och jag tror inte på hans metod att engagera folk.

Thomas O. sa...

Just så! Det är många Bror Duktig som tycker att de kan åka gräddfil genom livet och se ned på oss andra. Många Bror Duktig lever ju inte som de lär. Att ställa krav på alla andra och själv leva lite hipp som happ är ju enkelt.

Anonym sa...

Nu tycker jag ni är lite orättvisa mot Mattias Klum. I och för sig hörde jag inte programmet. Men jag gillar det jag läst och sett av hans produktion. Och jag hävdar att hans insatser påverkar oss alla i en positiv riktning.

Engagemanget för miljöfrågor är i de breda folklagren inte alls så stort som man tror. Läste jag inte härom dagen att 4 av 10 inte bryr sig ett dugg. Jag kan ha fel, för jag hittar inte artikeln. Men någon annan kanske känner till den.

Jah Hollis sa...

Bert: Jag baserar mitt omdöme enbart på Sommarprogrammet jag hörde. Och, som jag skrev, så tror jag att Mattias Klum är en utmärkt fotograf och mycket engagerad när det gäller miljön.
Dock verkade han inte tro att någon av de som lyssnade på hans program hade ett skit till övers för miljön.
Jag må ha vissa fördomar, men jag skulle tro att de som tog sig igenom hans program redan har en rätt bra aning om miljöproblematiken.
Det som inte bryr sig fanns nog inte bland lyssnarna den dagen. Därför tycker jag det är märkligt att han inter en sådan von oben-inställning och tror att ingen bryr sig.
Mig påverkade han faktiskt i en negativ riktning.
Och jag tror fortfarande att han med allt sitt resande bidragit mer till miljöproblemen än vad jag har.

Anonym sa...

Haha! Han fick igång dig. Kanske provocerade han några andra också, som verkligen behövde väckas.

Och vad gäller hans resande så må det väl då vara förlåtet, eftersom han sprider kunskap genom dem.

Jah Hollis sa...

Bert: Jag skulle inte tro att han gör sina långresor som fotograf enbart i något högre syfte.
Det gäller väl att dra in kulor till företaget också. Och han tar fina bilder som han säkert får multum för.
Men vi har alldeles för lätt att sätta en sådan kille på någon slags piedestal bara för att han har de "rätta" åsikterna.
Man ska inte förringa vanligt folks miljöengagemang även om de kanske inte alltid går ut på gator och torg och ropar ut det.

Anonym sa...

Okej.. nu tycker jag faktiskt att du överdriver lite... kollar du på hemsidan och i intervjuer så nämner han flera gånger att han klimatkompenserar alla sina resor. flygning blir ju inte bättre för det, men han gör iaf det bästa av situationen. du kan ju inte riktigt begära att han ska cykla till borneo från uppsala...

vidare.. jag tyckte inte att han var särskilt mästrande - det är klart att han måste få tjäna pengar på att ha egen firma! och jag tyckte att han framstod som ödmjuk över sin möjlighet att få ta del av detta och kunna berätta för andra.

inte menat något illa med detta inlägg, men tror att alla mår bättre av att vara lite mindre dömande;)

Jah Hollis sa...

Hallå Isabelle!
Jag tycker inte jag överdriver, jag berättar bara hur jag reagerade på hans sätt att lägga upp sitt Sommar-program.
Observera också att jag inte sagt att han inte får tjäna pengar på sitt företag och sitt arbete. Det är bara att jag tycker att han ger bilden (ja, som sagt, ingen ordvits) av att allt han gör har någon högre syfte. Men han måste ju också dra in pengar för försörjningen.
Sedan tycker jag faktiskt att han var väldigt mästrande och kategoriskt när det gäller allas vårt miljöengagemang, som om det inte var någon annan än han själv (och ett stort antal "experter" och vetenskapsmän) som faktiskt bryr sig.
Vad det gäller hans resor konstaterade jag ju att han knappast skulle kunna gå och cykla till sina fotouppdrag (jobb) och det var väl ett försök att skoja till det lite, även om det kanske inte framgick tillräckligt tydligt.
Sedan undrar jag hur man klimatkompenserar flygresor kors och tvärs över jorden. Suddar man bort det man har varit med och släppt ut på något vis?
Och jag tror fortfarande att Mattias Klum med sina många resor bidragit mer till miljöförstöringen än jag har.
Tycker jag då att han "dömer" mig genom att dra mig och en massa andra människor över en kam, tar jag mig nog rätten att vara lite "dömande" mot honom.
;-)

Jah Hollis sa...

"Något högre syfte", heter det förstås.