Twingly statistik

måndag 29 september 2008

Hösten kommer även till Skåne nu

Det har blivit betydligt mörkare nu, och kallare, även här i Skåne.
Jag ser verkligen inte fram emot att gå igenom ännu en vinter, speciellt inte om den ska bli kall och snöig.
Jag har börjat vänja mig vid milda vintrar, men kanske är det så som någon påstått i Aftonbladet, att det där med uppvärmingen av jordklotet mest är ett påhitt av de alltid så illasinnade och sensationslystna medierna. Några ihållande milda vintrar ska vi inte vara så säkra på hur mycket fossilt bränsle och annan energi vi än eldar på.
Som av en händelse var då en av helgens värmande ljuspunkter ett biobesök med gudbarnet. Vi såg Wall-E, en charmig, rolig, rörande och välgjord datoranimerad film med ett budskap.
Budskapet var att vi ska passa oss noga för att bli för bekväma och sabotera den enda jord vi har. Enkelt, men effektivt framfört i filmen.
Men som någon noterat blev budskapet något dubbelt i och med all den konsumtionsinriktade reklam som visades före filmen, på en mördande ljudnivå, riktad huvuds(k)akligen till barn och till 75 procent framförd på engelska.
Rena hjärntvätten om ni frågar mig (även om gudbarnet redan tycks ha anammat en sund skepsis till de glättigt överdrivna reklamfilmerna).
Ytterligare ljuspunkter var, att jag tillbringade i stort sett resten av helgen efter biobesöket hos gudbarnet och hennes föräldrar på den skånska landsbygden.
Jag blev bjuden på kalasgott käk och vi hann med en tur till natursköna Rövarkulan där vi kunde konstatera att höstfärgerna börjat konkurrera på allvar med det gröna i träden.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrar också var den där växthuseffekten och globala uppvärmningen håller till?? Inte är den på Gotland i alla fall.

Du verkar ha haft en skön helg.

/Ingrid

Jah Hollis sa...

Kanske är den inte något att sukta efter, men nog känns det som normalt (eller till och med lite kallt) höstväder nu.
Bio med gudbarnet och sedan ett drygt dygn på skånska landsbygden kändes mycket skönt.
Ha det så bra på Gotland.
Nu väntar jobbet igen.