Twingly statistik

onsdag 8 april 2009

Som ett brev på posten - njaaaa....

Ett brorsbarn fyller år i dag, den åttonde april.
Jag tänkte uppvakta med en kombinerad påskhälsning och födelsedagshälsning innehållande lite trisslotter.
Och hur gör man det då? Jo via ett gammalt hederligt kort i ett kuvert som man sätter frimärke på och skickar i väg med posten.
Jag ska erkänna att jag var ute i sista minuten, men när jag införskaffat kort och lotter (under en härlig cykeltur i drygt tiogradig vårvärme) åkte jag ner till Malmö central för att posta kortet.
Kortet skulle till Lund, en stad man kan se från Malmö om man hittar en utsiktspunkt i ett hus som inte behöver vara alltför högt.
Post mellan mellan Malmö och Lund räknas som lokalpost och senast jag skickade sådan via den blå lådan var det postning senast klockan 20 som gällde för att posten skulle vara framme dagen efter.
Döm då om min förvåning när jag nu upptäckte att jag skulle varit där och postat kortet före klockan 18 för att det ska komma fram till Lund dagen efter.
Var och en inser väl, utan vidare förklaring, att det här är en klar försämring av Postens service.
Räddningen var sista minuten-lådan vid postterminalen som ligger halvvägs till Lund (nåja, inte riktigt, men en bit i den riktningen).
Nu får man väl be en stilla bön att inget händer med kortet, att ingen vittjar det och tar lotterna.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

SysterLilli sa...

Håller tummarna för att posten sköter sig, så brorsbarnet får brevet. Men posten är inte som förr, går inte riktigt att lita på längre.

Photos by Storm sa...

Det hade nog varit snabbare och säkrare att cykla hela vägen med kortet. Det är så sällan jag postar brev mm så jag har ingen koll. Jag var en snabbtur till din hemstad sön-mån och jag måste säga att jag tycker mer och mer om Malmö för var gång jag kommer dit. Lite härliga bilder kan du se hos mig. Glad påsk önskar jag dig/Lis

Liz1e sa...

för att inte tala om när ett hederligt gammaldags brev måste vara framme på en måndag och man kommer på det fem över 12 på söndagen - i Bjärred! det gick åt många liter bensin för att posta det brevet.

Pumita sa...

Aj då, det var inte bra! Det var inte så länge sedan jag fick reda på att CityMail delar ut post bara tre gånger i veckan där jag bor. Det är skandal! Hoppas att ditt brev kom fram i tid med en trevlig överraskning till födelsedagsbarnet!
GLAD PÅSK på dig!

Ulrica sa...

Jag håller tummarna, det måste man numera när det komemr till posten:)

Resa med Herbert sa...

Hej!

Det hade nog varit bättre om du cyklade till Lund och levererade brevet själv, man kan aldrig lita på posten i dessa dagar, jag håller tummarna.

En riktigt go och gla påsk önskrar jag dej.

Irene

http://solvarm-tillbakaigteborg.blogspot.com/

Ingrid sa...

Hoppas verkligen att ditt brev kommer fram i tid.

Här har man sedan några veckor tillbaka beslutat att ingen post ska sorteras på Gotland utan all post ska sorteras i Stockholm.

Förut har vi haft 2 postlådor, en blå låda för lokalpost och den vanliga gula för post som inte ska delas ut på Gotland.

Anledning till det här är att underlätta för brevbärarna, som nu får all post färdigsorterad i utbärningsordning.

Men inte kan man räkna med att posten levereras dagen efter man lagt den på lådan inte, i alla fall inte om den är adresserad till någon på Gotland.

GLAD PÅSK!

Ninni sa...

Tillåt mig småle...Klaga INTE på det svenska postverket;) Jag ska gå och skicka ett kort till min dotter i Tyskland som fyller år den 1:a maj och jag är oerhört sent ute. De senaste korten jag skickade tog drygt en månad på sig för hitta från Belo Horizonte ända till Sverige och Tyskland. Vad sägs om det? Då postade jag dem ändå på postkontoret i hopp om att det skulle gå snabbare. Fast det är klart...avståndet är ju lite längre än mellan Malmö och Lund.
Hoppas kortet hann fram i tid!