Twingly statistik

tisdag 8 september 2009

Märkliga uttryck i floskelsvenskan


Svenska språket är fullt av uttryck som vi till och från använder utan att vi kanske verkligen tänker efter vad de egentligen innebär.
Floskler, verkliga floskler till skillnad från det som Lasse Anrell kallar floskler och som oftast är felsägningar, felskrivningar och språkliga grodor.
Ett sådan uttryck som alltför ofta dyker upp är "Att gilla läget", eller att "Man måste gilla läget".
När jag googlar det hamnar jag hos en och annan som, långt innan jag nu gör det, gått ut och förklarat sin olust inför denna märkliga floskel. Oftast handlar det ju om att man drabbats av någon skit: blivit av med jobbet eller hamnat i någon situation där ens livsvillkor försämrats.
Det ska man då tydligen acceptera, svälja med hull och hår, lägga sig platt inför i stället för att försöka förändra läget till det bättre.
Det är ett uttryck som egentligen bara politiker och företagsledare och andra som i alla lägen tycks ha sitt på det torra borde tycka är passande, de som vill att man ska ta all möjlig skit bara för "att det blivit så".
Som om det inte finns några orsaker till exempelvis den ekonomiska krisen.
Nej, vi borde i stället kämpa för att "inte gilla läget" när det går illa för oss.
Vi har rätten att bli förbannade och kämpa emot.
Vi ska inte bara "gilla läget".

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Bengavoice sa...

Jag tycker inte heller att man alltid ska gilla läget. Men själva uttrycket beskriver saken väl så bra som många andra mer eller mindre synonyma beskrivningar, varav du själv presenterar en hel radda.
Den Anrellska definitionen av "floskel" håller väl gud förbjude på att bli en sanning, med tanke på den krets han når med sin språkliga smitta. Tacka vet jag de Arnellska flosklerna, som "Det gläder mig Storlien, som vi säger i Jämtland".

Jah Hollis sa...

I Filippinerna där mår Mani(l)la kunde man också få höra när det var något trubbel där. Frid över honom.

Vad gäller gilla läget så är det ju ofta ett uttryck som den i en bättre position gärna vill att vi ska köpa för att låta oss nöjas med just det beskedet. Ganska talade är att Thomas Ledin gjort en låt som heter just Gilla läget. :-P

Cumulunimbus sa...

I landet lagom gillar man ofta läget. Det finns ingen värre form av acceptans när något går dåligt. Ett alltför enkelt ställningstagande för att ibland inte behöva ta tag i saker och ting.

Att reagera är enligt min mening en mer sund reaktion.

Gillar således det du skriver. Här är länk till ytterligare reflektion gällande läget a la Magnus Uggla;

http://blogg.aftonbladet.se/magnusuggla/2009/07/gilla-laget

Alla smutsiga detaljer sa...

Men, nu tycker jag att ni missar det viktiga i Jah Hollis inlägg. Man behöver inte gilla läget - man kan kämpa emot!

Jah Hollis sa...

ASD: Rajt!!!

Sånger från nedre botten sa...

Var är gilla-knappen?

Eva Nygren sa...

Jag tror aldrig att jag har använt det uttrycket. Det betyder ju faktiskt att man ska lära sig att gilla något som man egentligen ogillar, inte sant? Skitprat. Ibland måste man trots det acceptera saker och ting som händer. Då handlar det väl om att ogilla läget och acceptera att man inte kan göra något åt det? Om man nu inte kan det. Jag håller med dig, Jah, jag kan vara med i din språkpolisstyrka.

Jah Hollis sa...

Eva: Efter den briljanta analysen är du given i gänget!