Twingly statistik

söndag 20 december 2009

Småländsk ostkaka - en riktig höjdare

Sedan i fredags kväll är jag tillbaka hemma i Skåne igen.
Det var fullt upp direkt, men jag ska återkomma till det i ett senare inlägg.
I går var det raka motsatsen: en slö dag där vädret inte var speciellt inbjudande och i stället bidrog till att jag höll mig hemma och smälte upplevelserna från besöket i Småland.
Just nu håller jag dessutom på att smälta en bit småländsk ostkaka som jag fick med mig ner.
En kusin som bor i det inre av Kalmar län besökte min mammas födelsedagskalas och hade med sig egenhändigt gjord ostkaka. Det är en läckerhet i den högre skolan och jag har just avnjutit en bit (lätt uppvärmd i ugnen) tillsammans med lite honungsyoghurt, blåbärssylt och en kopp starkt Zoegas.
Jag vet inte hur pass komplicerat det är att lyckas med att göra småländsk ostkaka.
Men den min kusin gjort därhemma i de småländska skogarna hade utan problem kunnat serveras på vilken lyxkrog som helst.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Alla smutsiga detaljer sa...

Oj, det ser verkligen finfint ut - inte utan att man blir sugen. Min morbror gör också ostkaka, hoppas man blir bjuden till jul...