Twingly statistik

söndag 28 februari 2010

Musiken i livsmedelsbutiken: Springsteen



När jag började blogga i forntiden hade jag då och då inlägg om musik jag hört i livsmedelsbutikernas högtalaranläggningar när jag varit och handlat.

Nu var det så länge sedan jag skrev ett sådant inlägg att jag har glömt vilket detta blir i ordningen i denna "serie".
Men i dag kom jag att tänka på det där temat när jag var i Malmborgs vid Caroli city i Malmö och införskaffade lite förnödenheter.
Att jag valde Malmborgs var för att de hade Zoegas kaffe till lockpris och kaffe är nog den enda vara jag köper till sådana priser.

Ur deras högtalaranläggning strömmade i alla fall musik och plötsligt kom en välbekant låt, en melodi jag inte riktigt kunde placera där i butiken där musiken inte hörs så där jättetydligt.
Men efter en stund trillade poletten ner och jag insåg att det var Bruce Springsteens sorgliga musikberättelse Streets of Philadelphia, låten han fick en Oscar för.
Denna sång om en man drabbad av aids är väl egentligen ett lite bisarrt val för att öka köplusten hos folk, men å andra sidan blev den en av Springsteens största singelhits.
Videoversionen ni ser här är inte densamma som kom samtidigt som filmen, utan en senare live-version.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Det finns nog inte mycket tanke bakom musikvalen i mataffären. Men det är en fin låt. Jag blev starkt berörd av filmen också. Fin inspelning, Springsteen låter så ung!

Anni sa...

Men det här var ju det allra bästa tolkningen av Guld-temat; favoritgullgossen framför alla andra...

Se det var jag inte beredd på, men desto gladare att finna!

Håller med dig om köplusten, men låten är fantastisk och filmen är bra!

Dessutom borde han fått en Oscar igen för The Wrestler, knepiga regler de har när de nominerar.

Nu ska jag kolla in den riktiga trissen också!

Ann-Britt sa...

Hm, jag har aldrig tänkt på vad den låter handlar om...Jag får nog lyssna på texten igen.

Kerstin sa...

Bossen tillhör ju mina favoriter och det här är en favoritlåt. Och filmen......ja den är helt fantastisk. Tack för att du påminner oss. :)
Ha en fin kväll.

Ankan sa...

Ah, kul med "Musik i..." igen, det var ett jävla tag sedan.

:D

Jah Hollis sa...

Ankan: Ja, en gammal favorit kan man alltid blåsa liv i igen.

Sedan tror jag det ligger mycket mer tanke bakom musiken som spelas i butikerna än vi kan ana. Den är inte slumpmässigt utvald. Men ibland framstår ju musiken som lite bisarr i just det sammanhanget.