Twingly statistik

tisdag 24 augusti 2010

Dylans Fernandoz-faiblesse en olöst gåta



Jag hade tänkt mig att dra in till stan i dag och kolla upp en sak jag funderat mycket över.
Men det ruskiga väder som drabbat södra Sverige och därmed den pågående Malmöfestivalen satte stopp för det hela.
Den gångna kvällen, måndag kväll alltså, skulle dansbandet Fernandoz från Värmland ha spelat på den så kallade RWP-scenen i Raoul Wallenbergs park.
Jag vet inte om jag behöver upplysa om att jag inte hyser några varmare känslor för den utslätade typ av svensk dansbandsmusik som spelas på dansställen och i tv titt som tätt (ta inte illa upp ni som gillar denna typ av musik, det är inget personligt).
Nej, det som fascinerat mig länge och som jag undrat mycket över, är det faktum att Bob Dylan en gång lär ha sett Fernandoz på svensk tv och gillat det han såg och hörde.
Historien berättas i jornalisten Göran Holmquists suveräna bok Visa oss vinden - Bob Dylan i Sverige.
Under en Sverigeturné 1998 lär Dylan på en hotellrums-tv ha sett en repris av programmet Lördans där Fernandoz var med och sedan ska han ha frågat de svenska turnéarrangörerna om de kunde fixa några skivor med bandet för att han gillade bandets tv-framträdande.
Det är många år sedan dess och dansbandet i fråga har väl bytt ut en och annan medlem, men min teori är att de spelat någon slags countryinspirerad låt/låtar i tv och att de kan ha haft såväl dragspel som steel guitar i sättningen, instrument som Dylan fattade tycke för och har använt mycket på senare år.
Men som sagt, vädret stoppade mina försök att få åtminstone lite mer insikt i detta mysterium.
Och kom nu inte med att Dylan har bättre musiksmak än jag.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: