Twingly statistik

måndag 20 december 2010

Det går sannerligen inte som tåget i Skåne nu


Om ett par timmar är det dags att lämna Malmö och dra till jobbet i Kristianstad.
Jag skulle kunna sopa bort snön från min bil och ta den, men jag har bestämt mig för att hålla mig till kollektivtrafiken (och övernatta i Kristianstad när jag jobbar) denna vinter.
Men det är lättare sagt än gjort, eftersom tågen går som allt annat än tåget i Skåne just nu.
Förra veckan, när jag åkte hem från Kristianstad (vilket tar normalt cirka en timme), blev jag sittande i tåget två och en halv timme innan jag var hemma.
En kombination av en sträng, tidig och snöig vinter tillsammans med öppnandet av Citytunneln för en dryg vecka sedan tycks ha rört till det ordentligt.
Så Skånetrafiken senaste glada slogan när Citytunneln öppnades, "Nu blir Skåne lite snabbare", föll raskt ganska platt till marken.
Nu hoppas jag verkligen att mitt tåg ska kunna gå som planerat i dag, samtidigt som det ju är trist för alla andra pendlare och resenärer vars tåg helt enkelt ställs in för att det ska gå att köra åtminstone några tåg genom Vinterskåne.
Hur det ska bli för alla som tänkt sig att förflytta sig kollektivt inför julen vågar jag inte tänka på.
Jag lämnar inte Malmö sedan jag väl kommit hem från jobbet på onsdag.
Inte förrän annandagen, då det är jobbdags igen.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: