Twingly statistik

torsdag 23 december 2010

En kanonstart på årets quizzande på Pickwick





Quizsäsongen 2011 på The Pickwick Pub i Malmö har dragit igång.
Efter finalen den 12 december började tävlandet inför nästa final, i december 2011, på ny kula och i går (onsdag) var det första gången vi var med denna säsongen.
Vi kunde mönstra i stort sett samma lag som vi lyckades så bra med i finalen och inte helt oväntat var det ett jultema för quizet.
Vi vet alla att det kommer att dyka upp ett antal återkommande frågor när det är julquiz, och ändå så läser ingen av oss på riktigt allt det där om vad tomtens renar heter och hur texten i Do They Know It’s Christmas går.
Nu verkade ju ingen annan ha gjort det heller, fast vi trodde ju ändå inte att vårt till synes skrala antal poäng inte skulle räcka så långt. Men det visade sig räcka till seger och första inteckningen i en finalplats.
Bättre kunde ju säsongen knappast startat för vår del.
Och själv är jag mer än nöjd med min insats.
Jag hade i mitt hjärnarkiv att det var skotska bandet The Shamen (som jag och lagkamraten BV sett i Köpenhamn en gång i tiden) som hade en hit med låten Ebeneezer Goode och att Queens Bohemian Rhapsody var en julhit i England både 1975 och 1991.
Toppen var dock den halvpoäng jag tog hem på att långt bak i minnesarkivet hämta hem namnet Ryuichi Sakamoto, mannen som spelade mot David Bowie i filmen Merry Christmas Mr Lawrence och dessutom gjorde musik till den (han spelar titellåten till filmen i en video här ovan, plus att han spelar en låt med sitt band Yellow Magic Orchestra, som var/är Japans Kraftwerk).
Det var förvisso bara värt en halv poäng.
Men vår vinstmarginal var just en halv poäng.
Jag ska inte säga att det var just den halvpoängen som gjorde det, men man kan ju aldrig veta.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Erik "Semlan" sa...

Kul, grattis till delvinsten! Kommer kanske ner till våren och då lovar jag att passera puben Pickwick. Den ligger väl centralt? Vore kul om vi kunde ses, bloggare och musikvänner emellan ...?

Alla smutsiga detaljer sa...

Roligt, jag hade tänkt lägga ut samma film men de blev inte av. Jag älskar Melly clistmas mister Lawrens...och så är det ett fantastiskt musikstycke.