Twingly statistik

onsdag 15 december 2010

Rock’n’rollens räddare: Jim Jones Revue






Under den svenska proggeran fanns det ett band som hette Hela huset skakar.
I måndags skakade hela det hus i Köpenhamn som innehåller musikställena Lilla och Stora Vega i sina grundvalar under närmare ett par timmar.
I Lilla Vega spelade, för en skamligt liten publik (där jag, BV och några andra Malmöaficionados ingick), brittiska rock’n’rollsensationen The Jim Jones Revue.
Jag skriver Rock’n’roll, inte rock, för bandet bygger sin musik och sitt scenutspel på grundbultslegendarer som Little Richard och Jerry Lee Lewis och blandar med The Clash och lite annat i en stor bunke adrenalin.
Ur-rock’n’roll fast stadigt placerad i 2010-talet.
Och så spelar de högt och rör sig hela tiden fräckt, okorreograferat och självsäkert fram och tillbaka över scenen.
Hela konserten är en enda utdragen explosion där de fem på scenen ger allt de har.

Efteråt dök sedan bandets medlemmar upp nere i foajén där man sålde t-shirts och skivor och träffade sin publik.
Lika tuffa som de framstått som på scenen, lika ödmjuka, sympatiska och vänliga verkade de vara då, och uppriktigt glada över att vi gillade vad vi sett och hört (ja, jag skakade faktiskt hand med Jim Jones själv).

Har ni inte möjlighet att se bandet nu, så ta chansen när den kommer.
Och till dess kan ni gå in på Spotify och höra deras första och andra skiva.
Och de ska spelas högt, högt så att hela huset skakar

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Mikael K sa...

Ska jag ta mig an.
Själv hamnade jag i en lättare, säkert flyktigare upplevelse när jag i dag spenderade någon timme med Nouvelle Vague och deras covers på låtar jag tidigare lyssnat på. Hela tiden laidback och sömnigt. Märkligt.

Anonym sa...

WoW, jag youtubade på bandet och jädrans, den konserten hade jag velat se! Kul med ny musik.

Jah Hollis sa...

Ja, jag önskar fler får uppleva detta band i verkligheten (och på skiva).