Twingly statistik

måndag 7 februari 2011

The Belfast blues boy har lämnat scenen



Trista nyheter nådde mig denna afton: En bluesman från Belfast, Gary Moore, dog söndagen den 6 februari, knappt 59 år gammal.
Min första bekantskap med honom var när han som 16-åring började spela med irländska Skid Row (inte att förväxla med det mer kommersiellt framgångsrika bandet med samma namn, som de för övrigt fick köpa loss från Gary Moore). Jag köpte nämligen deras första platta.
I Skid Row fick Gary Moore också bekanta sig med Phil Lynott som sedan fortsatte med att bilda Thin Lizzy. Lynott dog för 25 år sedan, i går dog Gary Moore.
Förra året spelade Gary Moore på Sweden Rock och i sommar kommer en Phil Lynott-lös uppsättning av Thin Lizzy att spela där.
Två musiker, födda på var sin sida av den gräns som delar den Gröna ön.
Båda lär sent glömmas och musiken de skapade kommer att spelas länge än.


Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Annelie sa...

Kommer också att sakna honom. Min första kontakt var , som så många andras, "Still got the blues for yo". Låten är blande de absolut bästa som någonsin gjorts enlig min mening.
Sorgligt, 59 år är ingen ålder.

Per-Anders sa...

Jag har sett Gary Moore live en gång. Det var en ljum sommarkväll i Sundsvall nån gång på 90-talet. Konserten hölls utomhus och jag satt på Norra Berget och hade scenen rakt under mig. En fantastisk upplevelse.

Jah Hollis sa...

Jo, han lär vara saknad av många. Jag har själv aldrig sett honom live, men din upplevelse Per-Anders låter suveränt fin.