Twingly statistik

fredag 4 februari 2011

Tema fredag den 4 februari: Gammal


Dags för fredagstema hos Sinneskatten/Carina igen och denna gång ska bilden visa något på temat: Gammal.
Själv jobbar jag fredagen och kommer inte att hinna ta någon ny bild till detta tema.
Så efter mycket moget övervägande plockade jag fram en bild av min mamma, som hunnit bli en gammal kvinna nu, inne på sitt 92:a år (fullständigt klar i knoppen och en entusiastisk korsordslösare).
Inte nog med det, hon har precis kommit tillbaka till sin lägenhet efter några veckor på sjukhus där hon behandlats för en lättare lunginflammation.
Bilden är dock tagen förra sommaren då jag hälsat på henne några dagar och ska sätta mig i bilen och åka hem igen.
Egentligen vill hon nog att jag ska stanna kvar hos henne. Hon säger att jag "kommer hem" när jag hälsar på henne, fastän jag sedan länge har mitt eget hem långt från henne.
Vissa saker förändras inte, hur gammal min mamma än blir.
Fler bilder på temat finns här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

30 kommentarer:

B i r g i t t a sa...

Vilken fin bild - nu väntar hon på att du ska komma hem snart igen :)

sinneskatten sa...

Det klart att du kommer hem till mamma, hon väntar väl på sin lille pojke.
Fantastiskt att du visar mamma på bild du som är så hemlig...ler.
Skämt o sido , skönt när våra föräldrar får vara pigga i den aktningsvärda åldern.

Skaparglädje sa...

Gammal mamma men hon verkar vara pigg.

Photos by Storm sa...

Vilken fin bild på din mamma. Hon ser glad ut och jag känner igen det du skriver. Min mamma frågar också alltid när vi ska komma hem nästa gång. Så skönt att hon är så pigg. Ha det så bra på jobbet idag och trevlig helg/Lis

Maria G sa...

Åhhh vilken fin bild på din mamma. 92 år, det är en aktningsvärd ålder. Härligt att hon fortfarande är pigg.
Jag hoppas att jag har min mamma kvar då hon är så gammal, men det roliga är att då är jag också gammal, 75 år :)
Trevlig helg!

Pysselfarmor sa...

En fantastisk bild och fina ord....känner igen mig i dessa. Både vad gäller när jag själv kom hem till mamma och nu när mina söner kommer hem till mig. Ja man är alltid det lilla barnet för ens mamma oavsett om man är 10 eller 50 år. Eller äldre...Så roligt att hon är pigg och kan bo hemma själv. Hon ser ut att vara en glad och varm människa.
Tack för att du delade med dig.
Hoppas helgen ändå blir bra fastän du jobbar.

Bitten sa...

Din mamma är nästan lika gammal som min pappa.

Rantamor sa...

Oj oj vad jag känner igen denna bild...kunde ha varit min lilla mamma som alltid står med tårade ögon när jag åker tillbaka till Sverige..."tänk om vi inte hinner träffas mera" säger hon alltid...ja vad vet man ???

En härlig bild med känsla på gammalt.

Monica o Jacob sa...

Vilken ljuvlig bild, hon ser så rar ut där hon står bakom fönstret.
Ha en skön helg;-)

Rune sa...

Vakkert og bevegende!

ulla laiho sa...

Jag har också min mamma kvar men hon fyller bara 84 i år. Det är härligt så länge de gamla har hälsan och kan bo där de vill. /Vänligen Ulla Laiho

Ingrid sa...

Vilket vackert foto av din mamma! Tänk att få bli så gammal och vara så klar i huvudet. Du har all anledning att vara glad över det.

Ha en fin helg och tack för din kommentar hos mig!/Ingrid

BP sa...

En såååååå fin bild av din mamma!!! 92 år - helt fantastiskt. Min pappa blev 94 och mammam 88. Undrar om du och jag har "ärvt" samma gener;-)

Kerstin sa...

Så fin tolkning till temat. Klart att hon vill att du ska komma hem, det är så mammor är. :)
Härligt att ha en mamma som är så pigg vid den åldern.
Krama din mamma och ha en fin helg.

Cecilia Artista sa...

En varm och vacker bild med mycket ömsint fin text! Du får hälsa på henne snart igen så blir hon så glad!
Trevlig helg!

Pumita sa...

Hon ser ut som en glad prick, din mamma. Härlig bild! Min mamma har långt kvar till hennes ålder men jag hoppas att hon kommer dit en dag och får vara lika pigg. Det finns hopp eftersom mormor blev just 92 år.

Olga T sa...

Vad jag gillar din text! Den grep mej djupt. Mamma är mamma - alltid! Fotot av din mamma är också så speciellt och förmedlar värme, glädje och kärlek. Ett inlägg jag verkligen tycker om. Ha en gó helg!

Ika sa...

Fin bild på din mamma och fin text skrivet av dig. Härligt att hon är så pigg, det där med korsord tror jag är jättebra "hjärngympa". Trevlig helg!

Anni sa...

Så mycket längtan och stolthet det fanns i den bilden! Nog är det så att en son alltid är en son, oavsett ålder!

Och apropå mammor så hade min varit bortrest och min äldre bror fick då bo hos vår faster (eller hans faster, jag var inte född). När han såg ögonkakaopaketet på frukostbordet sa han "Mamma", för de där bruna ögonen påminde honom såklart om henne. Malmöflicka som hon är, undrar jag om hon sett jättepaketet?

Anni sa...

Föresten har dottern helt fastnat i boken om Tom Waits...

Kerstin: sa...

Vilken fin bild på din mamma! Tänk att ha varit med i över 90 år. Vad världen har förändrats under hennes liv.
Min pappa är en 90 plusare men man får inte säga att han är gammal!! ;=)

Mikael K sa...

Väldigt fint och rogivande.

Eva Nygren sa...

En sådan underbar bild, Jah. Tänk. Min mamma är nu snart 93, tyvärr inte lika pigg längre. Och att du kommer hem - så rörande. En bild jag sent kommer glömma, både det du beskriver och fotot.

Leena sa...

En fin bild av din mamma. Och så skönt att hon får vara pigg i den åldern, det är inte alla förunnat. Själv har jag precis förlorat min mamma, inte helt oväntat och hon blev 88, också klar i huvudet men väldigt trött mot slutet. Då är det skönt att få somna in men inte så lätt för oss som sörjer henne.

Ta väl vara på tiden med henne, och tala om vad du känner! Det kommer ändå stunder efteråt som man undrar om man inte kunnat säga något mer, något tydligare. Det är tomt när man inte längre är någons lilla barn.

Anni sa...

Jo, jag visste ju det.
Keith har hon inte börjat med än, fick boken på svenska i julklapp o hade hellre haft den på engelska...

Bildgatan sa...

Jag hajade till när jag såg bilden, hon är så lik min mormor när jag ser så där på håll. Inte riktig lika när jag "förstorar" men ända lite.

Fantastiskt att ändå få vara så där frisk vid 92 års ålder. Min mormor dog när hon skulle fylla 90, hade hon levt idag hade hon varit 105.

Det syns att att hon tittar på något hon tycker om. =)

Tångsnällans blogg sa...

Vilket vackert foto med så mycket värme i! Mamma som jag själv är så känner jag så väl igen känslan man får när barnen kommer hem och hälsar på. Härligt!

Leovi sa...

A beautiful portrait through the window, I congratulate you

Anonym sa...

Stämningsfull och vacker bild.

Carola sa...

Det är så sant att en mamma alltid är en mamma. Fint porträtt av din mamma, både orden och bilden.