Twingly statistik

lördag 23 april 2011

OK, svenska folk: Redo för "Äggapickningen"?


Påsken är väl inne i halvtid nu, i går var det långfredag då Jesus ska ha dött på korset (för våra synder?).
Och i morgon, påskdagen, ska vi minnas den dag då Jesus ska ha uppstått från de döda.
(Sedan har vi bara annandagen kvar, och då ska jag jobba igen).
Jag ska inte ge mig in på några religiösa diskussioner här, bara konstatera att kristendomen och övriga religioner kräver att man ska tro på en hel del hokus pokus för att man ska hänge sig åt dem.
Men påsken, som jul och andra helger, förknippas väl numera inte bara med dess religiösa bakgrunder. Vi har ju andra traditioner; inte minst får vi anledning att äta och dricka lite extra gott och påkostat.
På vägen till jobbet i onsdags greppade jag en av de många gratistidningar man numera får vada fram igenom på de skånska pendeltågen.
Den som låg på platsen där jag skulle sätta mig var dessutom dansk (Öresundstågen kommer i alla fall
än så länge från den danska sidan till Malmö) och någon slags special om påsk och om resor.
Där fanns också en liten artikel om hur man firar påsk i några andra länder än Danmark.
Och enligt denna går det till på detta viset här hemma i Sverige (fritt översatt): ”Æggekamp” eller äggapickning är en stor tradition som speciellt barnen ägnar sig åt...
Jo, jag vet ett ställe här i Skåne där äggpickningen är stor.
Men hur är det i resten av landet: Är ni redo i Kiruna, Malung, Hofors, Stockholm, Roma, Blomstermåla och Våxtorp, redo för denna stora svenska påsktradition?
Hur som helst: Ha en fortsatt fin påskhelg!

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Eh, nej - vad är det? Fattar inte heller det där med att gömma ägg. Märkliga saker. Hemma hos oss fick vi påskägg, umgicks och käkade mat. Punkt slut! Eller, ibland målade vi i och för sig ägg men aldrig lika snygga som dom på din bild :)
Glad påsk.

BP sa...

Det har jag då aldrig hört talas om. Tack för den infon Jah!
Däremot läste jag på en annan blogg att man gömmer ägg i t ex trädgården och så får man leta efter dom. Enligt bloggaren är det en engelsk tradition. Min engelska make ar då aldrig hört talas om det.
Frågan är ju om äggpickning just betyder "äggömning"???

BP sa...

Glömde ju säga: dina rockstars som ägg är en höjdare:-)))

Lena Abrahamsson sa...

Hej,
i Småland betyder Picka att göra ett litet hål i ägget. Vi har dock ingen lek kring detta beteende :)
häftig bild :)

//Lena

Pumita sa...

Haha, jag håller mig till de finska traditionerna med gräs (prydnads- alltså) och memma. Önskar dig en fin fortsättning på helgen! Min fortsätter i samma stil helt utan hokus pokus. ;D