Twingly statistik

fredag 15 april 2011

Tema fredag 15 april: De fem elementen


Det har blivit fredag igen (är det bara jag som tycker tiden drar iväg snabbt?) och det är dags för ett nytt fotografiskt fredagstema.
Denna gången vill Carina/Sinneskatten att vi ska försöka få till något med den kinesiska varianten av de fyra elementen. Och i den kinesiska varianten är de, elementen alltså, fem stycken.
Och ska man tro Wikipedia här så är det inte bara antalet element som skiljer sig: de fem ska nämligen vara trä, eld, jord, metall och vatten (ingen luft då, enligt Wikipedia).
Min bild är tagen för ett par veckor sedan ute vid Västra hamnen (där Turning Torso finns) i Malmö. Och räknar vi solen som eld så tror jag mig ha fått med alla fem elementen.
Fler bilder på veckans fredagstema finns här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

22 kommentarer:

sinneskatten sa...

Du har helt rätt det är trä i det Kinesisk.
En fin kvällsbild med full pott.

Skaparglädje sa...

Tänk vad roligt att man kan hitta en bild med alla elementen, och det är ju inget man planerat att fota, de bara finns där.
Trevlig Helg!

Ingrid sa...

Så vackert!

Jag önskar dig en trevlig helg!

Leena sa...

Naturligt med de fem elementen här! Egentligen är det bara metallen som i detta fall är "tillverkad", allt annat finns i naturen. Vackert var det också.
Ha en skön helg!

Erik "Semlan" sa...

Perfekt! Rolig motljusbild.
Ska se till att ändra elementen. ;-) Kul med filmen.
Lev väl!

Anni sa...

Gillar dramatiken som den gigantiska belysningsstolpen ger!

Sandbergs Fotoblogg sa...

Underbar bild!

Helt rätt att luft inte är ett eget element. Frisk ren luft som har förmågan att cirkulera i hemmet kommer att öka var och en av de fem grundläggande elementen. I själva verket är luft en viktig komponent i många av de element, eftersom det är viktigt för brand, en del av molekyl, en del av jorden, och som är nödvändiga för tillväxten av alla träinslag. Som sådan bör du göra allt du kan för att höja såväl kvalitet som kvantitet av flödet av luft i hela ditt hem. Luft kan också hjälpa till att distribuera positiv energi.

Trevlig Fredag!

Sinna sa...

OK nu blev det en anna tolkning av temat efter att ha läst här.
En vacker bild och visst kan man väll räkna solen som eld.
Sinna

Monica o Jacob sa...

En riktigt läcker bild, ja nog innehåller den alla fem vilka det än är.
Ha en skön helg;-)

Pialotta sa...

Trä .. ja du det kan träffa så olika de där Elementen, då man klickar för info .. vilken tur jag fick med Trä då ju ;)
Underbar bild som vanligt.. jag har flera.. men det är ju så vanligt nu .. inget undantag idag heller;)

ormbunke sa...

En så härlig stämningsfull bild och med elementen vi inte kan vara utan.Tack för din upplysning om trä. Trevlig helg. Anita

Bildgatan sa...

Underbar sihuettbild och visst är det eld i solen, har känt det några dagar nu.

Intressant det där med trä och det borde ju vara det likväl som metall, lite naturligare.

Apropå tiden så är jag bomsäker på att det är någon som stjäl den, har skrivit en del om det tidigare och den tjuven skulle jag verkligen vilja blev fast.

anemonen sa...

Som alltid ett vackert bidrag från dig. En trevlig helg önskas dig.

Tångsnällans blogg sa...

Kanon!

Bitten sa...

Vackert! Härligt detaljerat.

Anni sa...

Tack för inbjudan! Ikväll skulle jag nog hellre se Malmös gästspel på Stadion - och se dem torska å det grövsta...

Hoppas kan man ju alltid.

Cecilia Artista sa...

Skön och stämningsfull bild! Och visst kan man likna solen vid ett underbart eldklot!

Pysselfarmor sa...

Det var en tjusig bild med elementen ju....och jag pustar ut eftersom jag även hade med trä...och du...en torr kaffepanna utan vatten e' inge' bra....

Misswhatsit sa...

Snyggt foto och elementen är med.:)
Trä hör absolut till. Feng shui är det visst om jag minns rätt.
Ha en trevlig helg!

BP sa...

Du är oslagbar i dina fyndiga tolkningar... å det är du faktiskt tämligen ensam om den här omgången!

PS. En öppen eld med kokkaffe till så...;-) Man är ju asfaltbonde. Å även om jag gärna medger att bilderna är otroligt vackra så väcks minnen av hur äckligt kokkaffe smakar;-) DS

Benita sa...

Bra tolkning och fin bild. Vilken tur att jag hade träd med på min bild då. :)

Linda Ekenskog sa...

Sol är definitivt eld. En bild jag tycker mycket om!