Twingly statistik

måndag 9 maj 2011

Så susade ännu en ledig helg förbi



Måndag igen och snart dags att bege sig till jobbet för ännu ett par arbetsdagar.
Det är rena försommarvädret ute och finge jag bestämma själv skulle jag nog ta ledigt i dag och ägna mig åt något annat än att sitta instängd på jobbet.
Helgen med tre lediga dagar susade förbi likt ett överljudsplan.
Höjdpunkten var förstås The Wall-konserten i Köpenhamn i lördags dit vi kom efter närmare en timmes väntan på försenade Öresundståg i Malmö.
Vi hann i alla fall få lite käk på en uteservering (där det inte var lika varmt i skuggan som det varit i solen en bit därifrån) innan vi via jätteköer (danskarna har inte anammat vår svenska kökultur riktigt) delade upp oss inne i Parken.
Fyra stod på innerplanen (se folkmassan ovan, det ska ha varit 47 000 åskådare sammanlagt) medan fyra av oss klättrade på närmast lodräta trappor upp till en läktare högst under taket (inget för den som har de minsta känslor av svindel).
Sedan var det hela The Wall-skivan rakt av, med ljus- och ljudeffekter av guds nåde (det lär ha gått åt lika mycket ström som den danska ön Langeland behöver en kväll) och fantastiskt fint ljud där minsta ton från en akustisk gitarr gick fram hur tydligt som helst.
Och trots megaformatet kändes det som om man var i händelsernas mitt. Och faktiskt finns det ett budskap därinne med.
The Wall pekar på vansinnet i krig och på diverse galenskaper i samhället som vi vant oss vid och dessvärre tar för normaltillståndet.
En i vårt gäng förklarade efteråt att det var den bästa konsert han någonsin sett.
Och vi var alla nöjda med det vi sett och hört.
Sedan blev det ytterligare väntan på kyliga Österport station på ett försenat Öresundståg till Malmö.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

3 kommentarer:

Maria Berg sa...

Häftigt, jag har aldrig varit på en stor konser - måste bara göra det en dag.
MB

Bengavoice sa...

Det är jag till vänster på den nedre bilden.

Jah Hollis sa...

MB: En upplevelse som rekommenderas under rätt förhållanden och med rätt musiker på scenen.

BV: Jag vet, jag siktade på er därnere. Tur att man inte behöver skriva en bildtext med alla namnen på till den bilden. :-)