Twingly statistik

tisdag 17 maj 2011

Yoko Ono är en konstens superstjärna



Kulturnytt i P1 kallar Yoko Ono en legend.
En högst levande legend då skulle jag vilja påpeka, för den gångna helgen var hon i fin form på plats på Wanås slott i lilla Knislinge i Östra Göinge kommun i Skåne.
Yoko Ono är en av utställarna där vid sommarens konstutställning och redan när det var klart att hon skulle medverka på Wanåsutställningen gick det ett sus genom kultursverige.
När det sedan stod klart att denna 78-åriga konstens superstjärna (som konstskribenten och Blå Tåget-musikern Leif Nylén en gång sade så här om: Jag visste vem hon var innan jag visste vilka The Beatles var) verkligen skulle komma till vernissagen på Wanås i söndags var det bäddat för en folkvandring.
Yoko Ono verkar hetare än någonsin som konstnär, men hon håller även sin karriär som musiker igång.
Videon ovan är från ett framträdande i London för ett par år sedan då hon blåst liv i The Plastic Ono Band, med hennes och John Lennons son Sean vid pianot här och med gästsång av Antony Hegarty.
En högst levande legend, kära Kulturnytt.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

ormbunke sa...

Ja nog är hon känd. Men jag tror att hon är mest känd för att ha splittrat The Beatles.Men John Lennon komponerade de bästa låtarna efter ha träffat Yuko. Ha de gott. Anita

BP sa...

Nja - alla lovord till trots - så har jag otroligt svårt för henne. Alltid haft det.
Men grattis till Wanås som lyckades knyta henne till utställningen. Snacka om dragplåster. Det lilla jag sett av hennes konst faller mig betydligt mera i smaken än hennes sånger.

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Jeg har virkelig litt sansen for den damen. Hun lar seg ikke pille på nesa ;:OD)

Jah Hollis sa...

Har man en gång hört Yoko Onos blodisande tjut på delar av Plastic Ono Bands "Live Peace in Toronto" glömmer man dem inte.
Hon måste i alla fall vara en stark människa: först allt hat hon mötte när hon sades ha splittrat Beatles. Sedan att få sin make ihjälskjuten mitt framför ögonen. Det skulle nog kunna knäcka en och annan.

XMasKId sa...

Härligt citat av Leif Nylén! :-)

Angående hatkänslor mot Yoko; jag har sett en "bumper-sticker" (har faktiskt glömt vad det heter på svenska...) här borta i USA, som säger: "Still Pissed at Yoko." :-)

Personligen tycker jag att hon är helt OK.

XMasKid sa...

Rekommerad läsning: "Lennon - The Definitive Biography", författad av Ray Coleman. Ger läsaren ett väldigt bra perspektiv av såväl John Lennon, The Beatles, som Yoko Ono.

Cecilia Artista sa...

Jag skulle verkligen vilja besöka Wanås och utställningarna där.

Jag gillar Yoko Ono. Hon är en strålande konstnär. Jag såg hennes utställning på Kulturhuset i Stockholm för några år sedan. Underbart är bara ordet!