Twingly statistik

måndag 11 februari 2013

Musiken i livsmedelsbutiken: A Design For Life



Tidigare i min bloggarkarriär brukade jag ha ett återkommande inslag om låtar jag hört i livsmedelsbutikernas ljudanläggningar. Ofta låtar som kunde kännas lite malplacerade när man gick där och  plockade för sig av livsnödvändigheterna.
Musiken i livsmedelsbutiken brukade jag ha som rubrik på de här inläggen och jag kom att tänka på dem när jag handlade i dag.
I högtalarna hördes nämligen en bekant låt: A Design For Life med walesiska Manic Street Preachers.
I vanlig ordning är det svårt att exakt sätta fingret på vad de är ute efter i sina grundligt utmejslade texter, men man anar konsumtions- och livsstilskritik och klassperspektiv.
Vet inte om folk märker det när de går bland diskarna på Hemköp.
Jag var för övrigt och såg Manic Street Preachers i Köpenhamn förra året.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

BP sa...

Vilken bra smak dom har hos din Hemköp! Här har varken Hemköp eller ICA någon musik alls, vilket jag tycker är synd. Många lunchrestauranger har dock börjat med rolig musik - ja och så har de klassiskt lugnande toner i parkeringsgaraget i Täby - zzzzhhhhh.
Den bästa musiken någonsin i en svensk butik har spanska Desigual - där blir man inte bara glad över klädernas färger utan nynnar med låterna också. Rekommenderas! Hoppas du har Desigual i Malmö!

llh sa...

Förvånande val av musik till matinköpen kanske men befriande okonventionellt. Måste ha varit en höjdare att se detta braiga kultband live.
Tack för sajttippset! Det verkar mycket informativt.