Twingly statistik

onsdag 18 december 2013

Hundra hus 2013 nr 87: Rivieran i Malmö






Hus nummer 87 i min insats i Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013 är flera hus som under ett gemensamt namn ligger på Gustav Adolfs torg i Malmö.
Denna rad av hus längs ena långsidan av torget kallas för Rivieran och det är väl lite omtvistat om alla husen ingår i Rivieran eller om det är bara en del av raden.
Själv gör jag den lite hårdare tolkningen att det är de tre sista husen mot gågatan Södergatan som är själva Rivieran. Och namnet kommer av att husen är vita och ganska platta på toppen, en byggnadsstil som tydligen ska associera till franska Rivieran.
I husen finns i dag diverse butiker och restauranger och fik i bottenplanet medan det är olika former av kontor i de övriga våningarna. Jag ska inte svära på att det inte finns privatbostäder där, men jag tror inte det.
På min radda av bilder kommer husen i den ordning de ligger i följd fram till att det tredje böjer av in på Södergatan.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

BP sa...

Läste hos Anki att det är bara tre (av 20) kvar av er husbloggare! Stor eloge!
Å ditt dagens borde ju räknas som minst tre hus;-)

Anki sa...

Vackra hus alla tre! De ser ut att ligga utefter en riktig affärsgata...