Twingly statistik

lördag 28 december 2013

Hundra hus 2013 nr 98: Hus i Västra hamnen






Då har jag kommit till hus nummer 98 i Susannes fotoutmaning Hundra hus 2013 och rent geografiskt närmar vi oss det som ska bli hus nummer 100 och som ligger en bit från detta.
Hus 98 ligger i Västra hamnen, det område som startade som bostadsmässan Bo01 och som, inte så oväntat kanske, ägde rum år 2001.
Om jag inte minns helt fel var detta hus vid marinan ett av de som faktiskt var klara när mässan invigdes och det har restauranger i markplanet och, tror jag, bostäder högre upp.
Arkitekturen är inte någon vanlig dussinarkitektur och det var ju också tanken med husen på Bo01, att de skulle visa upp olika stilar och vara såväl utseendemässigt som innehållsmässigt nyskapande.
Restaurangerna i markplanet är V.E.S.P.A (pizza och annan italiensk mat) och Salt & Brygga som är en högklassig krog som har en ekologisk matfilosofi och som lyckats få folk att hitta till det lite avlägsna (ur Malmöperspektiv) läge man har.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Susanne Hultman sa...

Jodå, det här känns igen. Västra hamnen gillar jag. På sommaren känns det som om man befann sig någonstans vid Medelhavet. Tog med mina italienska gäster dit i somras och de gillade vad de såg. Tror vi fikade på ett av ställena du nämner. Kaffet är viktigt för en italienare. Även för mig förstås och jag får ju säga att jag har det lite problematiskt just nu på den fronten.

Anki sa...

Oj... inte likt något annat... riktigt häftigt! Ännu en anledning till att planera in ett besök i Malmö under det kommande året :)